Pinkstertoernooi als eerbetoon vernoemd naar Jan Verlaak – JVTH

Op woensdag 15 mei 2024 overleed Jan Verlaak. Een ONDO’er in hart en nieren die door de jaren heen zich heeft ingezet voor ONDO in verschillende functies, werkgroepen en commissies. Zo was hij ook jarenlang een kartrekker van het VTH (Voetbaltoernooi Heusden), ook wel bekend als het Pinkstertoernooi (het toernooi vind jaarlijks plaats op eerste Pinksterdag). Aan dit toernooi doen jaarlijks tal van groepen, verenigingen en inwoners mee.

Op de nieuwjaarsreceptie van 5 januari 2025 heeft het bestuur aangekondigd dat, met instemming van de familie van Jan en in overleg met de organisatie, vanaf 2025 het toernooi de naam van Jan Verlaak zal dragen als eerbetoon aan hem en al zijn inzet voor ONDO: het Jan Verlaak Toernooi Heusden (JVTH).

Het bestuur van ONDO is de familie van Jan, en zijn vrouw Marjo in het bijzonder, dankbaar hiervoor en wenst hen nogmaals alle sterkte toe.

De volgende editie van het toernooi is op zondag 8 juni 2025. Wil je meehelpen met de organisatie van het toernooi? Stuur dan een berichtje naar voetbaltoernooiheusden@hotmail.com.

Sjaak van de Wetering – ONDO lid van het jaar 2025

Op de nieuwjaarsreceptie van zondag 5 februari jl. is ONDO’er in hart en nieren Sjaak van de Wetering (ook wel bekend als ‘koelekoe’) gekroond tot ONDO-lid van het jaar 2025. Daarmee is hij de opvolger van Gerard Lomans die in 2024 die eer toebedeeld kreeg.

Uit handen van voorzitter Daniël van Schijndel ontving Sjaak tijdens de receptie een welverdiende bos bloemen en een officiële erkenning van het feit dat hij lid van het jaar geworden is. Sjaak was compleet sprakeloos toen zijn naam opeens omgeroepen werd en was behoorlijk blij verrast.

De titel ‘ONDO-lid van het jaar’ wordt ieder jaar op de nieuwjaarsreceptie uitgereikt.

Iemand nomineren voor een volgende keer? Neem contact op met de feesten en partijencommissie van ONDO, via Gerard Hoefnagels (stuur een mail naar g.hoefnagels@hetnet.nl).

Terugblik op nieuwjaarsreceptie 5 januari 2025 – ONDO huldigt jubilarissen

Op zondag 5 januari 2025 was de traditionele en gezellige nieuwjaarsreceptie van SV ONDO. Ook deze keer stond deze in het teken van het huldigen van de jubilarissen van de vereniging. ONDO is trots op de jubilarissen van dit jaar. Iedere jubilaris werd gevraagd door voorzitter Daniël van Schijndel wat zijn mooiste herinnering aan al die jaren ONDO was, en dat leverde een aantal prachtige anekdotes op. De jubilarissen werden vervolgens in de bloemen gezet en ontvingen een bijzonder speldje, dat hoort bij het jubileum.

Het 50-jarig jubileum was er voor Theo van Hugten. Jos Drummen en Peter Kessels vierden hun 40 jarig jubileum. Peter Kessels was helaas verhinderd. Rien van Deursen, Jan Klein Zieverink, Roy Lammers en Geert Verberne vierden hun 25 jarig jubileum.

Om de festiviteiten compleet te maken werd ONDO’er in hart en nieren, Sjaak van de Wetering, de opvolger van Gerard Lomans als ONDO-lid van het jaar 2025.

Uiteraard was er ook weer een loterij. Dit keer voor het eerst zonder Jan Verlaak, die ons in 2024 helaas is ontvallen. Spreekstalmeester Geert Verberne maakte er samen met de feestcommissie een mooie happening van.

Hieronder een aantal foto’s met een sfeerimpressie. Met dank voor de foto’s aan Evelien Thijssen.

 

Aanpassingen riolering bij sportpark – start werkzaamheden in januari 2025

De gemeente Asten heeft aangegeven dat er binnenkort wegwerkzaamheden in de straten Heikamperweg, Slobeendweg en Meijelseweg zullen plaatsvinden. Het kan daardoor zijn dat het sportpark van ONDO moeilijker bereikbaar zal zijn, of dat parkeren lastiger zal worden.

Aanleiding
De aanleiding hiervoor is dat de drukriolering in de omgeving van de Meijelseweg met enige regelmaat op storing valt door overbelasting van het drukrioolstelsel. Op die momenten is de drukriolering te klein om de grote hoeveelheid afvalwater te verwerken. Om de capaciteitsproblemen op te lossen, gaan ze een deel van de riolering aanpassen. BLM Wegenbouw gaat de volgende werkzaamheden voor de gemeente uitvoeren:

  • De riolering van de Heikamperweg wordt vernieuwd, waarbij er tevens een infiltratievoorziening voor regenwater onder de verharding zal worden aangelegd aanleggen. Zie de rode lijn op de afbeelding;
  • In de Slobeendweg gaan ze de persriolering vervangen voor een nieuw vrijverval vuilwaterriool. Alle riool huisaansluitingen worden omgezet naar het nieuwe riool. Zie oranje lijn.
  • Er komt een nieuwe persleiding te liggen die er voor zorgt dat het drukrioolstelsel van de Gezandebaan en van de Bleekerweg in het nieuwe riool in de Slobeendweg kan lozen. Zie paarse lijn op onderstaande afbeelding.

Planning
De uitvoering van het project vindt plaats in het eerste kwartaal van 2025. De werkzaamheden starten op maandag 6 januari 2025. De exacte werkvolgorde en planning wordt op dit moment door de aannemer BLM Wegenbouw voorbereid.

Inloopbijeenkomst woensdag 18 december
De gemeente Asten en BLM Wegenbouw organiseren een inloopavond op woensdag 18 december 2024 van 19.00u tot 20.30 uur in het Hart van Heuze. Tijdens deze inloopavond kunt u de planning van het werk en de ontwerptekeningen inzien en eventuele vragen stellen.

Datum: woensdag 18 december 2024
Tijd: van 19:00 uur tot 20:30 uur.
Locatie: Hart van Heuze (zaal D’n Hoeksteen), Pastoor Arnoldstraat 3, 5725 AN Asten-Heusden

Vragen
Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met de heer P.H.J. (Paul) Smeets, van de gemeente Asten, via telefoonnummer (0493) 671 212 of per e-mail P.Smeets@asten.nl. Ook BLM Wegenbouw staat u graag te woord bij vragen en/of opmerkingen. Neem hiervoor contact op met Christian Reuls via telefoonnummer 06 – 8398 3728 of per e-mail c.reuls@blmwegenbouw.nl.

In gesprek met hoofdtrainer Ralph Verheijen – terugblik op eerste seizoenshelft

De eerste seizoenshelft zit er inmiddels op voor het vaandelteam van ONDO. De selectie wist op zondag 8 december jl. de drie punten mee te nemen na een sterk duel tegen Liessel (2-3). Daarmee staat het nu op een prima uitgangspositie voor de tweede seizoenshelft die in januari zal starten, na de winterstop. Met hoofdtrainer Ralph Verheijen blikken we terug, maar ook vooruit..

Ralph, hoe kijk je terug op het verloop van de 1e seizoenshelft?
“Ik vind dat we met het eerste elftal terug kunnen kijken op een goede 1e seizoenshelft, we zijn direct goed gestart in de beker (3x winst). Bij de start van de competitie hebben we 2 lastige, mindere wedstrijden gespeeld tegen Maarheeze en Brevendia, waarin het ons ook niet lukte om een resultaat te halen, dat was teleurstellend. Na die wedstrijden hebben we het echt goed opgepakt en hebben we een prima reeks neergezet. We staan na deze reeks in de top van de competitie en hebben we een goede uitgangspositie om onze doelstelling (minimaal nacompetitie) te gaan halen. Het tweede elftal heeft helaas een moeizamere 1e seizoenshelft achter de rug en daar moeten we ook echt vol aan de bak om een betere 2e seizoenshelft te gaan neerzetten. Ondanks dat ik vind dat we in een redelijk zware klasse staan, is er voldoende kwaliteit in de groep aanwezig om op een hogere plaats te gaan eindigen dan waar we nu staan. Daar ligt dus ook een mooie uitdaging en gaan we er alles aan doen om het tij te keren!”

Is er een wedstrijd je het meest bij gebleven en waarom?
“Nee, er is niet echt een specifieke wedstrijd. Ik vond de 2e helft tegen RKSV Liessel echt goed van onze kant, zowel bij balverlies als zeker ook in balbezit. Met als absolute hoogtepunt de steekbal van Thijs op Kees bij de 1-2! Die was Frenkiaans!”

Je besloot onlangs bij te tekenen voor een nieuw seizoen bij ONDO. Proficiat! Waardoor besloot je langer bij ONDO te blijven?
“Dank je, ik ben blij en trots dat ik nog langer deel kan uitmaken van de ONDO familie! Ik voel me prima op m’n plek en ben zeer tevreden over de samenwerking met de staf en de spelersgroep. We hebben een spelersgroep welke een mooie balans heeft qua leeftijdsopbouw, een groep spelers met ervaring en een groep jonge spelers die zich goed ontwikkelen, heerlijk om mee te werken! Er zit veel kwaliteit in de groep, wat voor mij een mooie uitdaging is om hier het maximale uit te halen. Verder ga ik het komende seizoen de vervolgcursus VC3 volgen bij de KNVB, dit kan ik prima combineren met het hoofdtrainerschap bij ONDO waardoor we elkaar denk ik alleen maar gaan versterken.”

Waar kijk je naar uit in de 2e seizoenshelft? Zijn er speciale wedstrijden waar je naar uit ziet?
“Na de winterstop staan er voor ons direct 2 heel belangrijke wedstrijden op het programma; Maarheeze uit en Brevendia thuis! Hierin willen we direct resultaat gaan halen om echt mee te gaan doen om de bovenste plek. Hier kijk ik echt nu al naar uit!”

Bekijk hier het winterstopprogramma van ONDO 1. De competitie wordt op zondag 2 februari 2025 hervat met een uitwedstrijd bij Maarheeze, om 14.00 uur.

Ralph Verheijen verlengd als hoofdtrainer bij ONDO 1

Ralph Verheijen (46) blijft ook in het nieuwe voetbalseizoen 2025 – 2026 de hoofdtrainer van S.V. ONDO. Dat maakte voorzitter Daniël van Schijndel deze week bekend.

Verheijen, geboren en getogen in Meijel, begon in het seizoen 2023 – 2024 als hoofdtrainer van het Heusdense vaandelteam. Verheijen was eerder trainer van het tweede team van RKMSV Meijel. ONDO is zijn eerste klus als hoofdtrainer.

Voorzitter van Schijndel is zeer verheugd met de verlenging van Verheijen. “Met Ralph hebben we een toptrainer in huis, en hij heeft laten zien dat hij goed bij onze club past. Ook de spelers zijn erg tevreden met Ralph”.

Ralph: “Ik voel me goed bij ONDO en heb het naar mijn zin, het is een warme club en er valt nog veel uit deze groep jongens te halen. Daar wil ik graag verder mee”.

Zondag 1 december speelt de club tegen SPV, thuis in Heusden, om 14.00 uur.

Mededeling i.r.t. overlast afsteken vuurwerk bij ONDO

In de voorbije weken en maanden lijkt het steeds vaker voor te komen dat er in Heusden (binnen en buiten de kern) vuurwerk wordt afgestoken. Het gaat hierbij vaak om knalvuurwerk. Deze harde knallen bezorgen mensen ernstige overlast, met name ook bij huisdieren. Bij een aantal voetbalwedstrijden van ONDO 1 is ook vuurwerk afgestoken door supporters en (jeugd)leden van onze vereniging. Het bestuur en medewerkers in de kantine zijn ook door omwonenden hierop aangesproken.

Het bestuur van ONDO wil alle leden, vrijwilligers, ouders en supporters erop attenderen dat het afsteken van vuurwerk bij wedstrijden en trainingen van ONDO verboden is.

Niet alleen staat het in onze eigen gedragsregels, ook de KNVB heeft hier strenge regels voor. De KNVB heeft bovendien eerder dit seizoen aangekondigd om streng te gaan controleren en handhaven. Als er toch vuurwerk wordt afgestoken kan ONDO niet alleen een forse boete verwachten, het is ook mogelijk dat een team punten in mindering krijgt.

Daarnaast heeft het bestuur ook een goed overleg gehad met handhaving van de gemeente Asten. De gemeente heeft namelijk ook herhaaldelijk meldingen en klachten over vuurwerk in Heusden ontvangen. Men kijkt daarbij nadrukkelijk naar ONDO. Een deel van de overlast wordt veroorzaakt door vuurwerk dat niet op het sportpark wordt afgestoken, maar daarbuiten. Voor vuurwerk dat wordt afgestoken buiten voetbaltijden of wat in woonstraten in Heusden wordt afgestoken kan ONDO niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Uiteraard heeft de vereniging wel een verantwoordelijkheid op het eigen sportpark. De gemeente heeft het bestuur van ONDO laten weten dat er mogelijk handhavingsacties volgen wanneer er een volgende keer weer op of rondom het sportpark vuurwerk wordt afgestoken.

Brief omwonenden
Omwonenden van het sportpark hebben van het bestuur een brief over dit onderwerp ontvangen. Heeft u de brief niet ontvangen, maar wilt u dat wel alsnog? Stuur dan een mail naar secretaris@ondo.nl.

ONDO dankbaar voor opbrengst Rabobank Clubkas Campagne 2024

Eind oktober vond in gemeenschapshuis Hart van Heuze de bekendmaking plaats van de uitslag van de Rabobank Clubsupport campagne (voorheen Clubkas campagne). De Rabobank stelt ieder jaar een groot geldbedrag beschikbaar voor clubs en verenigingen. Op basis van stemmen door leden van de bank wordt deze pot dan verdeeld onder deelnemende clubs. Dit bedrag kunnen verenigingen dan gebruiken voor bepaalde investeringen of doelen.

Dit jaar ontvangt ONDO een bedrag van maar liefst €1.561,79. Het is het grootste bedrag dat aan een vereniging of stichting in Heusden werd uitgereikt.

Het bestuur en alle leden zijn eenieder dankbaar die op ONDO heeft gestemd!

Het bedrag komt ten goede aan de vereniging en zal worden gebruikt voor duurzame investeringen in de jeugdopleiding of in de accommodatie. De cheque werd door Carlo van Bussel namens het bestuur in ontvangst genomen.

ONDO vanaf nu erkend leerbedrijf voor stages

Op de jaarvergadering van 11 oktober jl. werd het al door Gerard Lomans (coördinator TC Jeugd) medegedeeld. Sinds dit voetbalseizoen is ONDO een erkend leerbedrijf. Dat heeft de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) besloten.

Deze erkenning was nodig om ONDO’er en topper Milan Moors, die al jaren actief is bij ONDO als (assistent) jeugdtrainer, een stageplaats te kunnen bieden. Hij volgt een sportopleiding (sport- en bewegingsleider) aan het SUMMA College in Eindhoven.

De erkenning maakt de weg vrij om in de toekomst mogelijk meer gebruik te kunnen maken van de leergierige stagiaires van het SUMMA college. Gerard Lomans: “Dit biedt voor ONDO uitstekende kansen om jong talent aan ons te kunnen binden als vereniging“. ONDO was in het verleden al eerder een aanbieder van stageplekken, maar dat het nu een erkend leerbedrijf is geworden is nieuw.

Milan zijn stage bij ONDO is al een aantal weken van start, en loopt nog tot ong. april/mei volgend jaar. Hij zal trainingen verzorgen, en daarbij ook aan zijn eigen ontwikkeling werken.

Om Milan te bedanken voor zijn inzet voor onze vereniging en voor het feit dat we mede dankzij hem nu erkend leerbedrijf zijn was reden voor het bestuur om Milan op donderdag 14 november jl. succes te wensen en hem te bedanken met een kleinigheidje. Voorzitter Daniël van Schijndel: “We zijn heel blij met Milan, en trots dat hij voor ONDO kiest om ook aan zijn eigen ontwikkeling te werken. Voor ONDO betekent dat ook dat we maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en ook op andere manieren laten zien dat de jeugd de toekomst heeft“.

Terugblik op geslaagde 1ste editie van de ONDO pubquiz – vrijdag 8 november 2024

Afgelopen vrijdag 8 november jl. werd in de kantine van ONDO de eerste PubQuiz gehouden. In totaal namen 15 teams deel aan de quiz, en gedurende een gezellige avond met hapjes en drankjes werden de teams in 9 ronden vragen voorgeschoteld, over een breed aantal thema’s. Merendeel van de vragen was (uiteraard) voetbal en ONDO gerelateerd. Uiteindelijk kwam (zonder doorgestoken kaart) “Het Bestuur” als winnaar uit de 3 uur durende quiz. Dat dit team er met de prijzen vandoor ging was niet helemaal verrassend: het bestuur verscheen super gemotiveerd aan de start. Dat bleek o.a. ook uit het feit dat ze het enige team waren in matching outfits (“Goed voor de teamspirit”, aldus voorzitter en teamcaptain Daniël van Schijndel).

De avond werd afgesloten met een prijsuitreiking en een groot applaus voor alle deelnemende teams. Speciaal woord van dank aan Tijn Aarts, Tom van de Wetering en Peer Smits voor de organisatie.

Einduitslag

  1. Het bestuur (120 punten);
  2. Niet aangemeld (111 punten);
  3. ONDO Cinqo all stars (108,5 punten);
  4. Un Bult Ervaring (107,5 punten);
  5. Bakpan met gasvlam (102,5 punten);
  6. Technische dispensatie (101 punten);
  7. De malle jongens (92 punten);
  8. Brein en z’n zonen (91,5 punten);
  9. Dreamteam (91,5 punten);
  10. ONDO legends (91,5 punten);
  11. De brandweermannen (84 punten);
  12. Bommen los (79,5 punten);
  13. IQ lager dan ons doelsaldo (78 punten);
  14. IQ hoger dan ons doelsaldo (70 punten);
  15. Beun & Kreun (69,5 punten);