Herinnering: data en tijden van de ONDO jeugdtoernooien in mei & juni

Het is weer bijna zo ver! De jaarlijkse ONDO jeugdtoernooien gaan van start. Ieder jaar mogen we als vereniging bij deze toernooien weer talloze clubs uit de regio en soms zelfs van ver daarbuiten (België, Duitsland) verwelkomen. De voorbereidingen zijn in volle gang, en de puntjes worden op de ‘I’ gezet. De toernooicommissie hoopt eenieder weer binnenkort welkom te heten!

Hieronder nog een herinnering van de data met aanvangstijden;

  • zaterdag 31 mei JO13 10.00 uur – 16.00 uur
  • zondag 1 juni JO11/JO12 9.30 uur – 13.30 uur
  • zaterdag 7 juni JO14/JO15 10.00 uur – 16.00 uur
  • zaterdag 14 juni JO8/JO9/JO10 9.30 uur – 13.30 uur

Heb je vragen? Stuur een bericht naar de toernooicommissie via toernooien@ondo.nl.

ONDO JO17-1 bereikt finale Beker!

Onze ONDO-JO17 kan dit voetbaljaar een gouden glans gaan geven nu ze de finale van de bekercompetitie hebben bereikt. Op zaterdag 31 mei speelt ONDO JO17-1 de finale voor de beker tegen Wittenhorst JO17-2.

De wedstrijd wordt gespeeld op neutraal terrein.

De aftrap is om 12.45 uur.
Locatie: Sportpark Parkzicht, Parklaan 4, 5404 NH Uden

Er is een bus geregeld en er zijn nog enkele zitplaatsen beschikbaar. Meegaan? Neem contact op met trainer Jurgen Madou, door te appen naar 06 23 10 09 64.

Jongens, succes en zet ‘m op!

Koninklijke Onderscheiding voor ONDO’er Gerard Hoefnagels

Op vrijdag 25 april 2025 heeft Gerard Hoefnagels, in het bijzijn van zijn vrouw Irma en hun kinderen, uit handen van burgemeester Anke van Extel-van Katwijk een Koninklijke onderscheiding ontvangen als waardering voor al zijn vrijwilligerswerk, waaronder ook bij onze voetbalvereniging. De burgemeester prees zijn inzet voor onze vereniging in het bijzonder en voor de Heusdense gemeenschap in het algemeen.

Bij het moment waren talloze familieleden, vrienden en uiteraard kinderen en kleinkinderen aanwezig.

Namens ONDO was voorzitter Daniël van Schijndel aanwezig bij het plechtige moment. “Gerard betekent veel voor onze vereniging, al decennialang. We zijn er daarom trots op dat we als ONDO dit mede mogelijk hebben kunnen maken, met de initiatiefnemers en andere verenigingen waar Gerard bij betrokken is en zich voor inzet”.

Namens het bestuur en leden overhandigde hij Gerard en Irma een grote bos bloemen en de ingelijste ondersteuningsverklaring waarmee het bestuur vorig jaar heeft gemotiveerd waarom Gerard in aanmerking zou moeten komen voor een onderscheiding.

Op donderdag 1 mei a.s. is er gelegenheid om Gerard te feliciteren op de wekelijkse clubavond, vanaf 20.00 uur in de kantine.

Gerard, van harte gefeliciteerd namens bestuur en leden van SV ONDO.

Lees het artikel op SIRIS (klik hier)

Bekijk hieronder enkele foto’s,

Nomineer ONDO als leukste voetbalkantine van Nederland!

De KNVB is samen met Nederlandse Loterij op zoek naar Dé Voetbalkantine van Nederland. De winnaar maakt aanspraak op een cheque van maar liefst 2.500 euro. Ook jij kunt tot en met 4 mei stemmen op jouw favoriete kantine, en hopelijk is dat natuurlijk die van ons op sportpark de Heikamp!

Stemmen kan hier! 

Tijdens Het Nationale Voetbalweekend (6 t/m 9 juni) staat Voetbal Verbindt centraal. Want voetbal brengt mensen van alle leeftijden, achtergronden en overtuigingen samen. En nergens komt die verbindende kracht beter tot uiting dan in de voetbalkantine. Het is dé plek waar spelers, vrijwilligers en supporters elkaar ontmoeten, de wedstrijd nabespreken en samen genieten van de derde helft. Daarom krijgt de voetbalkantine dit jaar een hoofdrol. ONDO heeft natuurlijk al een keer de Kantinetest van Koevermans gewonnen dus wie weet kunnen we ook nu als winnaar uit de bus komen!

Deel deze link met iedereen die je kent!

Tour Du Frans: 16 mei benefietavond strijd tegen ALS

Op 16 mei 2025 wordt er bij Hotel Centraal een speciale benefietavond georganiseerd voor Frans Hurkmans. Bij de voormalig ONDO-speler is eerder ALS geconstateerd. Frans was jarenlang actief bij onze voetbalvereniging, zo doorliep hij alle jeugdteams en speelde hij ook nog enige tijd bij ONDO 2.

U bent van harte welkom bij de benefietavond. Er is een DJ, bingo en er worden fietschallenges gedaan. Entree kost 12,50 euro. Meer informatie is te vinden op: www.tourdufrans.nl.

ONDO wenst alle deelnemers aan de Tour du ALS en in het bijzonder team Tour du Frans alle succes.

Doneren kan ook via deze link, klik hier. 

Meer weten? Neem contact op met Frank Hurkmans, mail naar frank.hurkmans@solcon.nl.

 

Terugblik op succesvolle demotraining door Ralph Verheijen – 16 april jl.

Op woensdag 16 april verzorgde Ralph Verheijen, trainer van de ONDO selectie, een demotraining bij JO13. Deze was toegankelijk voor iedereen die interesse had, en er was dan ook een grote opkomst van ONDO trainers en overige belangstellenden.

Om 18.30 was er een gezamenlijke voorbespreking in de kantine. Hierin schetste Ralph een aantal tactieken en trainingsmogelijkheden. Om 19.00 uur gingen de deelnemers het veld op, en gaf Ralph aanwijzingen en suggesties. Hier werd goed op gereageerd door spelers en trainers! Om 20.30 volgde de nabespreking in de kantine, met een drankje erbij.

Ralph, dank voor de organisatie en tof dat je dit wilde doen!

Interview van de maand april – Cas Verheijen

In deze rubriek maken we de komende tijd kennis met een aantal ONDO jeugdspelers. In februari hadden we een interview met Joes en Senn Stienen, en zij gaven het stokje door aan Kaj Damen in maart en voor de maand april is het de beurt aan Cas Verheijen!

Wat is je naam?
Cas Verheijen.

Welk jeugd elftal voetbal je?
SV ONDO Jo7-1

Wat is je positie in het veld?
Aanvaller/Spits.

Heb je een bijnaam zo ja welke is dit?
Nee ik heb geen bijnaam.

Wie is je favoriete speler binnen SV ONDO?
Lex van Oosterhout (jo7) en Juul van Loon (jo13.)

Hoe gaat het met jullie competitie wedstrijden?
Goed, maar als we tegen Mierlo Hout moeten spelen niet want die zijn te goed.

Wat hoop je bij SV ONDO in de toekomst eens te bereiken?
Bekers winnen en topscoorder worden.

Wie je favoriete speler van de wereld?
Cristiano Ronaldo.

Van welke club ben je een echte fan?
Al Nassr.

Hoe breng je het liefste je vrije tijd door naast SV ONDO?
Met gamen, en door de honden uit te laten.

Wat brengt jou echt aan het lachen?
Geen idee, want ik weet het niet.

Wat zou je graag nog eens willen doen in de toekomst?
Ik zou heel graag eens met C. Ronaldo op de foto willen.

Wat zijn jou sterke punten in het voetbal?
Mijn sterke punten zijn dribbelen en doelpunten maken.

Wat is je lievelings eten?
Friet.

Wat lust je absoluut niet?
Heel veel lust ik niet.

Wat is je hoogtepunt tot op heden bij Sv Ondo?
Dat weet ik nog niet.

Zijn er nog dingen die niet gevraagd zijn maar je wel graag zou willen zeggen?
Nee.

Aan wie wil jij het intervieuw van de maand mei graag doorgeven?
Lex van Oosterhout.

ONDO bij ESPN: Danny Koevermans haalt herinneringen op aan Kantinetest!

Kampioen van Nederland, de Johan Cruijf Schaal en tweemaal de Canadian Championship en topschutter van de toenmalige Gouden Gids Divisie. De erelijst van Danny Koevermans is er een om mee thuis te komen. Na zijn rijkelijke profcarrière was hij veelvuldig op de amateurvelden te vinden als speler van SV Brandevoort, waar hij ook in aanraking kwam met SV ONDO. Uit zijn befaamde Kantinetest in 2017/2018 kwam ONDO als winnaar uit de bus. Een heuglijk feit waar we als ONDO nog altijd buitengewoon trots op zijn! Lees ook dit artikel 

In het ESPN programma De Voetbalkantine, met presentatoren Wouter Bouwman en Yordi Yamali, was Danny Koevermans op vrijdag 4 april 2025 te gast, en hem werd gevraagd naar de beste kantine. Danny herinnerde zich natuurlijk zijn eigen kantinetest en daarmee gaf hij ONDO een eervolle vermelding op de Nederlandse TV. Bekijk hieronder het fragment van ESPN terug;

Terugblik op kampioenswedstrijd ONDO JO8 – zaterdag 5 april jl.

 

Zaterdag ochtend 5 april de dag van de waarheid. Ondo Jo8 – Rksvn Jo8-1 op sportpark De Heijkamp om het kampioenschap binnen te halen na 3 fantastische fase’s. De toeschouwers stroomden binnen en de Ondo youth waren volop bezig alles gereed te maken.

Na een goede warming up was dan het moment daar het officiële begin van de wedstrijd is aanstaande. Een goede sfeer en een verrassend goede opkomst door vele supporters. Je zag hier en daar lichte spanning maar ook vooral de tegenstander was onder de indruk. Na eens goed toegezongen te worden en wat gele en rode rook begon het dan echt.

Een goede start was geëist en dit wisten de jongens wel uit te pakken binnen de 10 minuten stond de 4-0 al op het scorebord. Mede door een zuivere hattrick van Savi Bakens 3x en een doelpunt van Niek Giellissen brachten deze score op het bord.

Natuurlijk is het dan nog lang en waarschuwden we ze ook dat we er nog niet zijn. Een volgende 10 minuten waren nodig om alles definitief op slot te gooien en gaven we ze aan er nog een paar bij te maken. Ze waren gretig en fel en lieten aan alle kanten zien dat ze klaar waren voor een feestje. Na 20 minuten stond het dan ook al 6-0 met doelpunten van Gio Bakens en wederom Niek Giellissen die zijn 2e van de wedstrijd maakte. Onze keeper Niek Donkers met enkele reddingen hield zijn doel schoon. Nadat de eerste 20 minuten erop zaten met een prachtige tussenstand konden we de keepers wissel weer doorvoeren en verliet Niek Donkers de goal om hopelijk ook een doelpuntje mee te pikken en ging Savi Bakens proberen de 0 te houden.

Voorzichtig komt het besef dan ook binnen dat het gek moet lopen wil je dit nog uit handen laten glippen. Met goed spel van onze ijzersterke achterhoede Kaj Damen en Wolf van Raamsdonk was er voor de tegenstander geen doorkomen aan. Je kon zien dat ze moeite hadden door te breken, de wil was er wel maar onze jongens stonden goed, hielpen elkaar waar nodig en posities werden goed overgenomen.

Minuut 20 tot 30 verloopt dan ook niet veel anders als de gehele wedstrijd en dit resulteerde in wederom 2 doelpunten voor de Ondo mannen. En ja hoor daar issie dan toch de goal van Niek Donkers omgetoverd van keeper naar speler pikt zijn goaltje ook nog mee, en Gio Bakens met zijn 2e goal van de wedstrijd zorgt voor de 8-0.

Na een korte speech hebben we ze tijdig kunnen melden dat ze extra moeten gaan genieten van wat komen gaat want je kunt wel zeggen Na 30 minuten met zo’n tussenstand geven deze jongens dat niet meer af. De sfeer werd mooier en mooier en je kon aan ze zien dat ze er deze zonnige ochtend klaar voor waren. Onze motor Cas Giellissen was duidelijk aanwezig op zijn geliefde plek het middenveld. En ook Guus Knijnenburg 1x deed met een fraaie goal mee in de feestvreugde 9-0. Rksvn bleef tot het einde strijden maar een doelpunt zat er vandaag niet in voor ze. En wat is er nou mooier om af te sluiten met nog een 10e treffer van Niek Giellissen en ook zijn 3e goal van de ochtend waardoor het scorebord weer eens de 10-0 aan tikte.

Super gedaan boys en gefeliciteerd.

Na de penalty sieren bedankten ze de Ondo Youth met een wave en schakelde direct door naar de ouders opa’s oma’s familie leden en of vrienden. Het feest barste los langs het veld in het lokaal met een champagne douche en nadien in de kantine. Met een mooi shirt een dikke beker en kampioens muziek maakte ze er een leuke ochtend/middag van. Drinken, snoep en friet met een snack mochten dan ook zeker niet ontbreken. Met een 9 op 9 hebben we volgende week nog 1 wedstrijd te gaan tegen Hebes Jo8-1 waarin we zullen proberen dit door te trekken.

Alle supporters en SV Ondo bedankt.

Terugblik bijeenkomst clubs Asten & Someren (26 maart 2025)

Op woensdag 26 maart 2025 was er weer een regionale bijeenkomst voor de voetbalclubs in Asten-Someren. Deze vond dit keer plaats bij SVSH. Dit overleg vind ieder jaar twee keer plaats, en op dergelijke avonden staan de clubs (SVSH, SV Lierop, SSE, SV Someren, NWC, Olympia Boys en ONDO) stil bij onderwerpen die alle voetbalclubs kunnen raken. Alle clubs (m.u.v. NWC) waren vertegenwoordigd. Namens het bestuur van ONDO was voorzitter Daniël van Schijndel aanwezig. Ook de KNVB was met een vertegenwoordiging aanwezig (Martijn Laurant, verenigingsadviseur arbitrage).

Hieronder een korte blik op wat zoal is besproken.

Afscheid Riny van Deursen
Op woensdag 19 maart jl. vond de afscheidsdienst plaats van Riny van Deursen, die op 13 maart is overleden. Riny was jarenlang vanuit ONDO en de KNVB kartrekker van het cluster. Bij aanvang van de vergadering werd dan ook door middel van een kort woordje door Jan van den Heuvel en Daniël van Schijndel stilgestaan bij zijn overlijden. Vanuit verschillende voetbalverenigingen zijn eerder ook berichten en condoleances ontvangen.

Rondje langs de velden
Een enkele uitzondering daargelaten kan worden geconcludeerd dat over het algemeen de clubs in Asten en Someren er goed voor staan. Dat is het beeld wat overbleef nadat de clubs hier een korte toelichting over gaven. Ledenaantallen blijven redelijk stabiel, en bij sommige clubs is er na jaren weer sprake van (lichte) groei. Uiteraard zijn er ook clubs die lastige jaren voor zich zien. Zorgpunten van deze clubs zijn met name dalende vrijwilligersaantallen, en het feit dat sommige teams steeds minder goed ingevuld kunnen worden met spelers (omdat er bijvoorbeeld te weinig jeugd van een bepaalde leeftijd is om een team te vormen) of het ontbreekt ze aan voldoende trainers of begeleiders. Het tekort aan scheidsrechters is ook steeds meer voelbaar bij sommige clubs. Een aantal clubs zijn steeds vaker genoodzaakt om zelfs wedstrijden te annuleren omdat er geen arbitrage geregeld kan worden. Ook opvallend: sommige clubs merkten op dat zij steeds meer moeite hebben met het op de been brengen van een volwaardig veteranenteam. Bij ONDO is dat gelukkig niet het geval.

Koppen
In verschillende berichten in de media was er recent aandacht voor het koppen in het voetbal, en de mogelijke schadelijke gevolgen daarvan voor de gezondheid. Zie bijvoorbeeld dit bericht van EenVandaag (klik hier). Nog steeds wordt er volop gekopt, al wordt koppen ook soms gelinkt aan hersenaandoeningen zoals alzheimer. Toch ziet de KNVB vooralsnog geen reden om het helemaal te verbieden. Een standpunt dat door alle clubs in Asten en Someren wordt gedeeld. Koppen is een wezenlijk onderdeel van het voetbalspel. Omdat het onderwerp echter steeds meer aandacht krijgt heeft de KNVB wel aandacht gevraagd voor ‘verantwoord koppen’. De clubs in Asten en Someren delen daarom graag deze link, met meer informatie (klik hier).

Reisafstanden
Op de agenda stond o.a. de toename van reisafstanden voor jeugdteams. Iets wat we soms ook vaker zien bij jeugdteams van ONDO. Er werden een aantal voorbeelden genoemd, zo moest een jeugdteam van SV Someren (JO13) onlangs nog naar een club onder Maastricht voor een wedstrijd. Dit leidde tot organisatorische issues en consternatie van ouders/begeleiders en spelers zelf. Vanuit de KNVB werd uitgelegd dat het te maken had met de vernieuwing van de voetbalpiramide, van een aantal jaren geleden. Dat de reisafstanden wat groter zijn geworden is, volgens de KNVB, gedaan om uiteindelijk kwalitatief betere competities te creëren die spannender en gelijkwaardiger zijn. De KNVB is gevraagd om meer duiding te geven over keuzes die gemaakt worden bij het maken van (nieuwe) competitie-indelingen.

Gezamenlijke inkoop materialen
Al enkele keren is gesproken over de mogelijke gezamenlijke inkoop van (bijvoorbeeld voetbal)materialen door clubs in Asten en Someren, om zo inkoopkortingen te kunnen regelen. Hoe meer afname van producten, hoe groter een inkoopkorting wellicht mogelijk is. Bij ONDO heeft het bestuur eerder besloten om inkoop van materialen zoveel mogelijk in eigen hand te willen houden, maar bij bepaalde materialen kan wellicht schaalvoordeel worden behaald. Dit wordt verder onderzocht in de komende tijd.

Toekomst cluster
Al enkele jaren wordt er door sommige verenigingen getwijfeld aan het nut en noodzaak van de bijeenkomsten van het cluster. De kleinere verenigingen, waaronder ook ONDO, hebben echter aangegeven het wel goed vinden als er een paar keer per jaar toch een contactmoment is. Al is het maar om elkaar even te zien en bij te praten op hoofdlijnen. Er is door de deelnemers afgesproken dat het cluster door gaat in de huidige vorm, en dat iedere vereniging zelf een afweging kan maken of zij wensen deel te (blijven) nemen. Secretaris van het cluster was jarenlang Jan van den Heuvel (tevens lid en vrijwilliger van SV Lierop), maar hij heeft vorig jaar aangegeven het stokje over te willen dragen. Voormalig voorzitter van SV Lierop, Arjan Heijblom, is per direct de nieuwe secretaris. Jan gaat genieten van een welverdiend pensioen, nadat hij ruim dertig jaar secretaris was van het cluster. Namens het cluster, en de KNVB, werd daarom aan het einde van de vergadering een blijk van waardering overhandigd aan Jan.

Terugkijkend was het een goed overleg, en bovendien is het ook goed om zo nu en dan te horen wat er leeft en speelt bij de andere clubs in Asten en Someren.

Mocht je een keer een gezamenlijke vergadering willen bijwonen van de clubs, laat het weten. Meld je gerust aan door een mail te sturen naar secretaris@ondo.nl.