Terugblik op regionale bijeenkomst KNVB over toekomstbestendige clubs (15-05-2024)

Op woensdag 15 mei organiseerde de KNVB een themabijeenkomst voor clubs in Noord-Brabant en Limburg in het kader van clubontwikkeling en toekomstbestendige verenigingen. De bijeenkomst vond plaats bij RKVV Eindse Boys, in Nederweert-Eind. Namens ONDO was voorzitter Daniël van Schijndel aanwezig. Er was een grote opkomst met ongeveer 50 aanwezigen namens een groot aantal verenigingen in regio 7. Vanuit Asten en Someren waren alleen ONDO en SV Someren vertegenwoordigd.

Vrijwilligerswerk verplichten?
Na een korte introductie door Jan Heijnen, regio-ambassadeur van de KNVB, volgde een eerste discussieronde over een aantal thema’s zoals het aantrekken van (nieuwe) vrijwilligers, ledenbinding maar ook over de organisatie en structuur van de vereniging. Ook de vraag hoe je je huidige leden wellicht meer kunt enthousiasmeren voor het doen van vrijwilligerswerk kwam aan bod. In een presentatie gegeven door bestuursleden van FC Maasgouw kwam naar voren dat zij sinds een aantal jaren experimenteren met het concept van verplicht vrijwilligerswerk. Alle leden vanaf een bepaalde leeftijd, of de ouders van spelende jeugdleden worden dan ingedeeld voor een bepaalde taak op basis van wat ze aangeven leuk te vinden. Ze komen dan den paar keer per jaar (verplicht) aan de beurt voor het doen van een bepaalde taak. Indien er leden zijn die dit absoluut niet willen doen dan kunnen zij hun taak ‘afkopen’ voor een bedrag van ong. €50 euro. Uit de ervaring blijkt dat slechts een beperkt aantal leden gebruik maakt van de afkoopregeling, en blijkt dat een overgroot deel van de leden enthousiast is over de aanpak. Dit wekte toch enige verbazing bij de deelnemers aan de bijeenkomst, maar het geeft in elk geval stof tot nadenken.

Organisatie van de vereniging
Wat verder opviel is de vergelijking met ONDO met andere verenigingen qua organisatiestructuur. Bij onze club is alles redelijk bottom-up georganiseerd via een aantal goedlopende commissies. Deze commissies genieten vrij veel vrijheid en afwegingsruimte maar hebben ook verantwoordelijkheden. Door te werken met commissies wordt het bestuur ook in staat gesteld om te besturen op hoofdlijnen, het in orde houden van het financiële huishoudboekje en op de continuïteit van de vereniging. Veel voetbalverenigingen hebben vaak (nog vanuit het verleden) juist een groot bestuur of zijn erg aangewezen op slechts een aantal coördinatoren. Tijdens de avond werd duidelijk dat veel verenigingen ook steeds meer willen experimenteren met de werkwijze zoals we nu bij ONDO al enkele jaren ONDO hanteren.

Overig
Bij de afronding van de bijenkomst werd door Marie-Louise Suijkerbuijk (verenigingsadviseur KNVB) ook nog eens gewezen op het bestaan van een online platform van de KNVB waar bestuurders, trainers en commissieleden gebruik van kunnen maken om goede tips en trucs uit te wisselen tussen verenigingen. Dit platform heet: Eentweetje. Er wordt regelmatig interessante informatie op gedeeld. Niet alleen vanuit de KNVB, maar ook van andere voetbalverenigingen die successen en ervaringen delen op tal van zaken. Je kunt dan denken aan vragen als: hoe geef je jeugdbeleid goed vorm? Hoe houd je oudere jeugdleden warm voor de club en ook over zaken als vrijwilligersbeleid. Je kunt, ook zonder te hoeven registeren, een keer een kijkje nemen op het platform: https://eentweetje.knvb.nl/. Mocht je je willen aanmelden voor het platform dan kan dat door een mail te sturen naar eentweetje@knvb.nl met daarin je contactgegevens. Vervolgens wordt er een account voor je aangemaakt en ontvang je een informatie/instructiemail voor de toegang in Eentweetje. Deelname is kosteloos. Mocht je het interessant vinden, aarzel niet en meld je aan.

Wil je een keer mee naar een themabijeenkomst van de KNVB? Laat het weten aan een van de bestuursleden.

Terugblik op gezellige vrijwilligersavond 2024

Jaarlijks, daags na Hemelvaart, neemt ONDO de tijd om zijn vele vrijwilligers te bedanken. Dit doen we met de traditionele vrijwilligersavond. Een avond vol gezelligheid, humor, lekker eten en drinken. Kortom, ONDO op z’n best.

De organisatie is in handen van de kundige leden van de feesten en partijen commissie. Het bestuur is dankbaar dat de commissie ook dit jaar weer een geslaagd feest heeft weten neer te zetten.

Op vrijdag 10 mei was de editie van 2024. Het gekozen thema dit jaar was de Olympische Spelen, die later deze zomer in Frankrijk plaats gaan vinden. Alle ingrediënten voor een fijne vrijwilligers avond waren aanwezig: de buitentemperatuur was nog laat aangenaam zomers, er waren zo’n 80 goedgemutste ONDO’ers aanwezig en er waren de nodige spellen en quizzen voorbereid. Tel daarbij op aan de bar o.a. oude bekende Mark Lommen, het goedverzorgde eten van sponsor Fiesta Grill en Jan Verlaak als getrouwe ONDO-spreekstalmeester en de avond kon al niet meer stuk.

De gekozen spellen op het veld, korfbal en touwtrekken, leidde al gauw tot de nodige hilariteit van de diverse teams. Veel ONDO’ers (enkele bestuursleden uitgezonderd) bleken toch verrassend veel kracht in zich te hebben en wisten de touwtrekcompetitie spannend te maken. Wat betreft het korfbalgedeelte: een bal van een afstand in een korf mikken lijkt eenvoudiger dan het is. Laten we het daar op houden.

Na wat te hebben gegeten werd al snel begonnen aan de quiz en de loterij. De quiz had weer een aantal moeilijke vragen, maar toch wisten vele deelnemers goed in het geheugen te graven en de juiste antwoorden te noteren. De loterij, een terugkerend element bij feesten en partijen van ONDO, zou niet hetzelfde zijn zonder de kenmerkende humor en bevlogenheid van presentator Jan Verlaak. Jan was ook deze editie weer als vanouds op dreef en menig deelnemer ging met één of meerdere memorabele prijzen naar huis.

Alle teams vertegenwoordigden, in de geest van de Olympische spelen een land. Het wekte wel enige verbazing dat woestijnlanden Qatar en Saudi-Arabië met de hoofdprijzen er op de avond vandoor gingen. Beide landen staan nu eenmaal niet bekend vanwege hun korfbal of quiztalent. Over het talent voor touwtrekken kan de auteur van dit verslag geen oordeel vellen.

Al met al een geslaagde avond. Wil je volgend jaar ook de vrijwilligersavond meemaken? Meld je dan aan als vrijwilliger, er is altijd bij ONDO genoeg te doen en je hulp is altijd meer dan welkom. Stuur een mail naar secretaris@ondo.nl of spreek een andere ONDO-vrijwilliger aan.

Het bestuur van ONDO is alle vrijwilligers dankbaar voor hun inzet. Zonder vrijwilligers, geen vereniging. Zonder vrijwilligers, geen ONDO.

 

Gezocht: jeugdtrainers en jeugdleiders!

Geen alcohol in de kantine van ONDO, onder de 18 jaar

Als vereniging houden we ons aan de leeftijdsgrens voor alcohol van 18 jaar. Wij schenken dus geen alcohol aan leden en bezoekers die jonger zijn dan 18 jaar. De barmedewerkers kunnen bij twijfel vragen naar een ID-bewijs. Ook schenken wij geen alcohol aan leden en bezoekers boven de 18 jaar als we het vermoeden hebben dat de alcohol wordt doorgegeven aan een jongere onder de 18 jaar.

De gemeente controleert of onze vereniging zich aan de wet houdt. We kunnen een boete krijgen als wij toch alcohol verkopen aan leden en bezoekers onder de 18 jaar. Ook kunnen jongeren onder de 18 jaar die op het terrein of in het gebouw alcohol bij zich hebben een boete krijgen. Als vereniging riskeren we een boete van € 1.360,- bij een eerste overtreding of uiteindelijk zelfs een tijdelijke sluiting van onze kantine.

Het is de verantwoordelijkheid voor ons als vereniging om hier op een juiste manier mee om te gaan. Wij doen dan ook een beroep op al onze leden/ouders/betrokkenen. Indien wordt geconstateerd dat er alcohol wordt geschonken aan personen onder de 18 jaar of wanneer iemand onder de 18 jaar alcohol drinkt zonder dit zelf te kopen moet dit gemeld worden bij de kantinemedewerkers.

Natuurlijk is dit lastig. Vooral ‘s zomers wanneer het terras vol zit en er weinig toezicht is vanaf de bar. Juist in deze situatie willen wij vragen om elkaar hierin te ondersteunen en te helpen.

De boetes zijn stevig en zonde indien we dit als vereniging zouden moeten betalen…

Tot slot willen wij benadrukken geen alcohol te gebruiken in het verkeer: regel een BOB of bestel een non-alcoholische drank! In de kantine zijn verschillende 0,0% producten te verkrijgen.

Wil jij in de leukste kantine van de regio werken?

De leukste kantine? Jazeker, volgens voormalig profvoetballer Danny Koevermans wel. Hij haalde het laatst nog aan in een interview.

’Het was aan het einde van de competitie overduidelijk dat SV Ondo uit Heusden er met de prijs vandoor zou gaan. Na de laatste uitwedstrijd stapte Koevermans met een grote groep medespelers en leden van de staf in de auto om de prijs uit te reiken in Heusden.
‘Die avond was legendarisch’, lacht Koevermans. Ze grepen de microfoon en gaven de barvrouw haar welverdiende oorkonde. Er volgde een mooi feest met een dj, veel bier en verschillende bruine fruitschalen.

Voor het volgende voetbalseizoen zijn we op zoek naar enkele HORECA TOPPERS die ons team willen komen versterken!

Wat zoeken we precies?

  • Iemand vanaf 16 jaar, man of vrouw maakt niet uit.
  • Iemand die op donderdag(avond), zaterdag en/of zondag wil werken.
  • Planning wordt gemaakt op basis van beschikbaarheid. Wil je veel werken, dat kan. Wil je als oproepkracht werken, dat kan ook.
  • Ervaring is niet vereist, al doende leert men snel!
  • En uiteraard staat hier een hele mooie vergoeding tegenover!

Heb je interesse? Neem even contact op met één van de onderstaande personen, en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Ruby Vogels
06 28992351
rubyvogels@outlook.com

Tomy Klein Zieverink
06 10306739
tomy_klein_zieverink@hotmail.com

Kom jij SV ONDO Dames versterken?

Goed voor de dag verschijnen op VTH toernooi? Gebruik de kortingscode van Saller!

Dit jaar zal tijdens het Pinkersweekend alweer de 38e (!) editie van het VTH-toernooi in Heusden plaatsvinden.

Wil je als team goed voor de dag verschijnen? Maak dan gebruik van de unieke kortingscode bij Saller Nederland en bestel een uniek shirt voor je team: ga naar www.sallernederland.nl en gebruik onderstaande kortingscode en bespaar flink!

Dit jaar willen een aantal ONDO’ers het toernooi voorzien van nieuw elan. Voor elk speel/voetbal niveau is er dit jaar de mogelijk om in de prijzen te vallen. Voetbal ervaring is dus geen pré. uiteraard zijn supporters ook welkom!

Heb je vragen of wil je met een team deelnemen? neem dan contact op door een mail te sturen naar voetbaltoernooiheusden@hotmail.com

Toernooicommissie
Jan Verlaak
Wessel Janssen
Rick van Gerwen
Stan Berkers
Ward Slegers

Noteer in je agenda: vrijwilligersavond 10 mei 2024!

Op vrijdag 10 mei organiseert ONDO weer de jaarlijkse vrijwilligersavond! Thema dit jaar: Olympische Spelen!

Vergeet je niet om aan te melden bij Gerard Hoefnagels, door te mailen naar g.hoefnagels@hetnet.nl.

Bekijk hier de poster/uitnodiging! 

Gezonde kantine bij ONDO – nieuwe sportdrank O2Life vanaf nu verkrijgbaar

Soms horen we vaker geluiden van bezoekers in onze kantine dat ze op zoek zijn naar gezondere alternatieven voor de reguliere sport of frisdrankjes die we nu verkopen. Onze hoofdsponsor en drankenleverancier MIBA is daarom een samenwerking aangegaan met O2Life. Deze nieuwe sportdrank is de afgelopen jaren op steeds meer plekken in Nederland verkrijgbaar, met name ook in sportkantines. Contactpersoon voor het bedrijf achter O2life is Astenaar Leon van den Bosch (tevens voetballer bij NWC).

De sportdrank 02Life is vanaf heden dus ook in onze kantine verkrijgbaar in verschillende smaken (lemon, peachgreentea, redfruit en cranberry).

Laat gerust weten aan de kantinemedewerkers wat je er van vind, dan kunnen andere smaken wellicht ook een keer worden aangeboden!

 

 

In gesprek met KNVB verenigingsadviseur arbitrage: Martijn Laurant

Er speelt veel op het gebied van arbitrage in Nederland: zo is de focus van de KNVB de komende jaren op het werven van meer (verenigings)scheidsrechters. Dit is een blijvend punt van aandacht, ook bij de clubs in Asten en Someren. Onlangs nog werd er bij dit onderwerp stilgestaan bij een regionale bijeenkomst. Daar was ook de KNVB vertegenwoordigd, via verenigingsadviseur Martijn Laurant. Hij focust zich in de regio specifiek op vraagstukken rondom arbitrage, en adviseert ook ONDO daarin. Tijd voor een gesprek!

Martijn, we zien je vanuit de KNVB nu steeds vaker bij ons in de regio. Wie ben je en wat doe je zoal bij de KNVB?
“Mijn naam is Martijn Laurant, woonachtig in Haps en sinds 1 juli 2023 ben ik in dienst getreden als Verenigingsadviseur Arbitrage (VAA) bij de KNVB. Bij mijn vereniging, Hapse Boys, ben ik nu 30 jaar vrijwilliger, eerst als trainer/leider en later als scheidsrechter en scheidsrechterscoördinator.”

“In het strategisch plan van de KNVB staan enkele doelstellingen met betrekking tot arbitrage (zie meer daarover bij vraag 3). Om een grote bijdrage te kunnen leveren aan het bereiken van deze doelstellingen is onder andere de capaciteit van Verenigingsadvies Arbitrage verdubbeld. Voorheen was mijn collega Hans Quaars verantwoordelijk voor Zuid 1 en Zuid 2, nu richt ik me op Zuid 2, zodat Hans zich kan concentreren op Zuid 1. Wij werken samen vanuit Eindhoven en op districtsniveau wordt ons team gecompleteerd door opleidingsondersteuner Irene Stelten.”

“In algemene zin ben ik er om verenigingen te ondersteunen in hun ambities met betrekking tot scheidsrechters. In de praktijk is er geen eenduidige oplossing, omdat dit afhangt van de cultuur en structuur van de vereniging.”

Met de verenigingen in Asten en Someren hebben we nu twee keer een cursus voor nieuwe aanwas van scheidsrechters georganiseerd. Hoe kijk je als Verenigingsadviseur Arbitrage hiernaar en zien jullie ook de resultaten terug in de statistieken?
Het is goed om te zien dat verenigingen gezamenlijk het initiatief nemen om hun scheidsrechters op te leiden. Het is voor een vereniging vaak niet mogelijk om heel veel mensen tegelijk een cursus aan te bieden, dus het is een goede oplossing als een aantal verenigingen hun krachten bundelen en gezamenlijk hun leden opleiden. In de statistieken zien we dan ook een toename van het aantal wedstrijden gefloten door opgeleide scheidsrechters. Vorig seizoen werd 37,1% van de wedstrijden in de gemeente Asten gefloten door een opgeleide scheidsrechter, dit seizoen is dat gestegen naar 50,1%. Bij ONDO werd vorig seizoen al 51,6% van de wedstrijden gefloten door een opgeleide scheidsrechter, en dit seizoen is dat gestegen naar 65,1%. Een mooie ontwikkeling, waar we erg blij mee zijn!”

Wat zijn voor de KNVB de topprioriteiten op het gebied van arbitrage?
De topprioriteiten op het gebied van arbitrage, zoals afgeleid uit het strategisch plan, zijn:
– Meer scheidsrechters opleiden
– Meer scheidsrechterscoördinatoren opleiden
– Een groei in het aantal meiden en vrouwen dat fluit
– Een groei bewerkstelligen in het aantal KNVB-scheidsrechters

Je was onlangs bij ONDO te gast. Was je al bekend met ONDO?
Net voordat ik onlangs naar Heusden reed om de vergadering van het Cluster De Waardevolle Club bij te wonen, bedacht ik me dat ik al eens eerder bij ONDO was geweest. Na even zoeken had ik het gevonden. Op 10 oktober 2003 heb ik de bekerwedstrijd ONDO – IJsselstein gefloten. Als ik me goed herinner was het een nogal gure dag… de uitslag van die wedstrijd was (helaas) 1-2.